Close

Verdens første hybride frakteskip

NOAH og Hagland skriver industrihistorie med batterihybriden Hagland Captain. Det ombygde bulkskipet vil kutte NOX-utslippene med 90 %, noe som tilsvarer 84.000 personbiler.

KUTTER UTSLIPP: Hagland Captain setter Norge på kartet som maritim miljønasjon. Statsminister Erna Solberg foretok den formelle åpningen av skipet ved å skru om fra diesel til elektrisk drift. Her flankert av Øivind og Paal W. Aanensen i Hagland Shipping, leder strategisk logistikk i NOAH Jon Arvid Holmberg og konsernsjef i NOAH Anders Lægreid. Foto: Mark Purnell.

Fredag lanserte statsminister Erna Solberg pionéren, som setter en ny standard for miljøvennlig skipstransport.

– Dette er verdens første plugin hybrid bulkskip, og er et prakteksempel på en ny teknologi som er nødvendig inntil vi finner andre nullutslippsløsninger, sa statsminister Erna Solberg da hun besøkte skipet ved Oslo Havn på fredag. Les hele innlegget til statsministeren her.

Tilbake i 2018 ønsket ressurs- og miljøselskapet NOAH å kutte utslipp fra transportrutene sine. De henvendte seg til en rekke rederier og fikk til en langsiktig garantiavtale med Hagland Shipping som gjorde investeringen mulig.

– Nylig kom FNs klimapanel med en alarmerende rapport som virkelig beskriver hvor dårlig tid vi har til å kutte klimagassutslippene våre drastisk. Dette skipet tror vi er et lite, men viktig skritt på veien. Vi skriver i dag et nytt kapittel i den store omstillingen industrien i Norge, og i resten av verden, er inne i, sier konsernsjef i NOAH Anders Lægreid.

Norsk teknologi

Hagland Captain fraktet tidligere bulkvarer som tømmer og stein, og er nå bygget om til plug-in hybrid med et 1000 kWh batteri som benyttes under inn- og utseiling. I havn opererer skipet helelektrisk ved lossing og lasting. I tillegg til batteriteknologien er skipet klargjort for å bruke alternative drivstoff for ytterligere CO2-kutt.

Ombyggingen har vært drevet av norsk kompetanse og norsk teknologi som resten av verden nå ser til. Det er Wärtsilä på Stord og Los elektro på Bømlo som har levert teknologien, og prosjektet får støtte fra NOX-fondet.

– Dette er en ny måte å tenke industrisamarbeid og skipstrafikk. Det finnes omtrent 5.000 skip i verden i dette segmentet og dette skipet er det første av disse og har blitt en mal for senere nybygg med batterihybrid. Det har vært krevende både teknisk og økonomisk å være først ute, men når skipet nå er i drift, og teknologien fungerer, er det all grunn til å feire, sier COO i Hagland Shipping Øivind W. Aanensen.

Store utslippskutt

For NOAH skal hybridskipet nå frakte masser fra byggeprosjekter og uorganisk avfall fra industrien til Langøya utenfor Holmestrand. Her gjenbrukes massene i gjenoppbyggingen av de tidligere kalksteinsbruddene. Den nye fremdriftsløsningen vil redusere NOX-utslippene med 85-90 prosent, noe som tilsvarer utslippene fra 84 000 biler pr år. Diesel-bruk og CO2-utslipp reduseres med opptil 20 prosent. Sammenliknet med eldre skip som skal fases ut, har batterihybriden opp mot 40 prosent mindre CO2-utslipp.

– For oss i NOAH er det viktig å minske fotavtrykket, og være en pådriver for utslippskutt langs hele verdikjeden. Batterihybriden innleder et nytt kapittel når det gjelder kutt i utslipp fra transport i industrien og skaleringsmulighetene er gode, sier konsernsjef i NOAH Anders Lægreid.

MILJØSKIPET: Batterihybriden Hagland Captain er bygget om med et 1000 kWh batteri som gir 90 prosent NOX-reduksjon og kutt i CO2-utslipp med om lag 20 prosent. Foto: Mark Purnell.