NOAH-Bærekraftrapport-2019
34 Det er gjennomført en rekke tiltak de siste årene. Blant annet er det utarbeidet og implementert etiske retningslinjer som alle medarbeidere og styre- medlemmer har signert. Retningslinjene inkluderer krav om antikorrupsjon. Tilsvarende er innført for leverandører hvorav 200 av de største leverandørene har skrevet under. Retningslinjene skal skrives under av alle ved nye kontraktsinngåelser. I tillegg kommuniserer vi de etiske retningslinjene internt på intranett og eksternt via NOAHs hjemmeside. NOAH har utarbeidet en antikorrupsjonsmanual og en manual for konkurranserett som inngår i kvalitets- systemet. Dilemmatrening for alle ledere er gjennom- ført en gang, 50 prosent av topplederne i NOAH har gjennomgått kurs i konkurranserett, de resterende vil gjennomgå tilsvarende i løpet av våren 2019. For å passe på at medarbeidere som jobber i korrupsjonsutsatte posisjoner får øve seg på å håndtere eventuelle utfordringer holder vi interne antikorrupsjonskurs tilpasset avdelinger der en av de syv risikoområdene er gjeldende. Det ble gjennomført en større tredjeparts modenhetsvurdering av NOAH i 2017, og i tillegg er en spørreundersøkelse gjennom- ført internt for å kartlegge kunnskap om korrupsjon. NOAH har hatt et fokus på problematikk ved for stor last på biler ved transport av avfall. Dette er fulgt opp gjennom brev og korrespondanse til transportører og kunder. Overvekt på bil ved transport er ulovlig og fører til økt risiko for ulykker og utslipp til ytre miljø. NOAH har i 2018 gjennomført flere befaringer hos kunder for å belyse problematikken, og bidra med kompetanse på tekniske løsninger for å hindre overvekt på biler som transporterer farlig avfall. Det har ikke vært registrerte hendelser med korrupsjon i 2018 blant NOAHs egne medarbeidere, eller i relasjon til kunder og leverandører. Leverandører og ansvarlig innkjøp NOAHs leverandører skal overholde NOAHs etiske retningslinjer for leverandører, internasjonalt anerkjente konvensjoner og relevant nasjonal lovgivning. NOAH benytter leverandører til å utføre tjenester innen blant annet transport, entreprenør- arbeid, konsulentbistand, vedlikehold, renhold og kantine. Leverandørene er styrt gjennom skriftlige kontrakter der NOAH setter strenge krav til arbeids- forhold, kvalitet, helse, sikkerhet og miljø. Alle er pliktig til å melde fra om uønskede hendelser i forbindelse med arbeid for NOAH. I 2018 ble det rapportert om fire skader hos våre leverandører, men ingen alvorlige. Alle hendelsene er håndtert i NOAHs avvikssystem i samarbeid med leverandør. Leverandører skal ha innført et internkontrollsystem etter Internkontrollforskriften og regelmessig opplæ- ring for å sikre at medarbeiderne har tilfredsstillende kompetanse knyttet til helse- og sikkerhetsspørsmål. Alle leverandører som skal utføre arbeid på Langøya skal gjennomgå sikkerhetskurs før arbeidet starter. Leverandører er forpliktet til å etterleve NOAHs krav i egen virksomhet, samt bidra til etterlevelse hos den eller de underleverandører som medvirker til oppfyl- lelse av kontraktene. NOAH kan kreve dokumentasjon på etterlevelse av retningslinjer innen arbeidsforhold, HMS og ytre miljø innen rimelig tid. Brudd på bestem- melsene NOAH har satt innebærer kontraktsbrudd. • Ved kontraktsbrudd plikter leverandøren å rette opp i de påpekte manglene, og/eller pålegge underleverandør å foreta slik retting, innen en tidsfrist som NOAH bestemmer. • Dersom retting ikke gjennomføres innen fastsatt frist, kan NOAH ved alvorlige brudd pålegge stans i leveransene. • Ved vesentlige brudd på bestemmelsene, kan NOAH som oppdragsgiver heve kontrakten. NOAH har etablert en plan for revisjoner av leverandører, som tilsier at aktørene innen skips- og biltransport skal revideres minimum hvert tredje år. Revisjonene omfatter tema som miljø og relevante sosiale aspekter som f.eks. arbeidsvilkår.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTY0MDg=